BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Rabu, 20 Mei 2009

Khas buat warga MPTI

Khas untuk warga pendidik, bekas guru pelatih Maktab Perguruan Temenggong Ibrahim, Johor Bahru, Johor ambilan Disember 1994 hingga Jun 1997.
Aku bernama HASHIM DOLLAH dari opsyen Pengajian Melayu. Dalam semester, aku aku lebih dikenali dengan nama JOE PALAKO.
Semasa melapor diri buat pertama kali, aku lihat ramai bakal-bakal guru dari pelbagai negeri ada sama. Semuanya berwajah ceria dan penuh bersemangat untuk berbakti kepada negara selepas tamatnya kursus nanti.
Ini bukan sejarah hidup tetapi sekadar untuk renungan kawan-kawan yang sudah lama tidak berjumpa khususnya untuk rakan seopsyen 1 Pengajian Melayu 1.
Dalam kelas aku mendapat ramai kawan. Antaranya Maskuri, budak Kelantan yang berjambang yang lebih dikenali dengan nama MAS BULU. Budak ini ada ramai peminat perempuan kerana wajahnya ada iras hero Tamil. Budak ni kat maktab ada motor dan kami semua dibenarkan menggunakan motornya untuk tujuan tertentu. Terima kasih ABE MAS BULU.
Dua orang budak dari negeri Jang oh Jang. Namanya bukan Ujang tetapi Rahman Rambo dan Abu Bakar ( Burn ). Kuat hisap rokok tetapi secara sembunyi. Rahman ni wajahnya seiras pelakon Amerika dan nampak sedikit agak tua. Sebab itulah, kami semua lantik dia menjadi ketua kelas masa semester 4. Dua orang budak ni, kalau jumpa mesti cakap dalam loghat negeri. Maklumlah orang Negeri Sembilan. Kalau tak cakap ikut loghat negeri, nanti balik kampong takut lupa nak bercakap dan lidah manjadi keras.
Dalam kelas ini ada ramai pelatih yang asalnya dari Johor. Antaranya ada seorang yang tersangat gemuk dan memakai cermin mata. Cita-citanya yang asal hendak menjadi artis tetapi terpaksa dibatalkan kerana badan sudah terlalu gemuk. Takut nanti mekap artis marah sebab terpaksa menggunakan banyak bedak untuk menyolekkannya kerana budak ini kuat sangat berpeluh. Jadi terpaksalah membatalkan cita-citanya itu. Tahniah, kerana kamu menjadi seorang guru. Budak ini juga telah mendapat jodoh dengan penolong kelas kami. Syabas dan tahniah buat kamu YOUSARI LOB OSMAN.
Ada lagi pelatih dari Johor, namanya ZAKDILLAH. Dia ini adalah member satu LM semasa di Pasir Gudang. Aku menumpangnya untuk pergi latihan mengajar kerana dia mempunyai sebuah motosikal RGV yang pada masa itu menjadi kegilaan ramai orang mahupun lelaki ataupun perempuan. Orangnya pendiam, badannya agak kurus pada waktu itu. Tetapi sekarang ni tak tahu lah. Sama ada kurus atau gemuk macam YOYO jugak.
Tak banyak cerita yang aku tahu tentang seorang mamat ni. Budak Johor jugak. Namanya Fadzil Ambok Antak. Masa dia masuk maktab, umurnya masih budak lagi. Harap maaf le. Aku tak boleh cerita pasal kamu.
Seorang mamat dari Melaka. Namanya MAZLEE tetapi lebih dikenali dengan nama KOROK. Nama ini diberi oleh abang senior kami yang bernama Anuar Ibrahim kerana dia ditangkap menghisap rokok semasa minggu sualkenal. Kesian jugak aku kerana namanya tetap kekal hingga kami semua tamat kursus. Mamat ini juga telah pun terputus hubungan dengan aku dan rakan yang lain. Kalau terbaca ruangan ini, tolong hubungi kami semua.
Kawan yang lain seperti SYED AZHAN, FADLI ( FAD ) dan kawan perempuan yang lain aku tidak dapat beri komem atau cerita kisah kamu semua. Maafkan aku kerana tidak menulis kisah kalian. Bukannya apa, tetapi takut tersalah tulis. Jumpa lagi di lain masa.

“ SELAMAT HARI GURU “
TERIMA KASIH CIKGU
BUAT SEMUA TEMAN,
Abu Bakar, Fadzil, Shahrul, Zakdillah, Maskuri, Mazlee, Syed Azhan, Fadli, Yousari, Razi, Ridhuan, Kak Yati, Ruhayati, Chombi, Lela, Erra, Harisah, Azilawati,Ismarani, Maheran,Jauhariah, Zaida,Kak Samsiah, dan beberapa orang lagi yang sudah aku lupa namanya.


0 ulasan: